Skip to main content

Organisaties die niet vernieuwen raken achterop.

In heel Europa is de auto het symbool van onze persoonlijke vrijheid. Op de agenda van auto­fabrikanten staan tal van onderwerpen, behalve de duurzaamheid van hun businessmodel. De agenda is gevuld met gesprekken over technologie en marktintroducties van nieuwe modellen. Dat zijn onderwerpen gericht op het belang van aandeelhouders, niet van klanten. Inmiddels loopt die industrie hopeloos achter op de realiteit en trekken diverse nieuwe merken Europa binnen.

Traditionele aanpak voldoet niet meer

Europa kent een lange traditie met uitstekende, toonaangevende autobouwers. Hun ambities, om de grootste autobouwer van de wereld worden bleek echter te eenzijdig. Er was geen bereidheid om van het traditionele businessmodel af te stappen en strategische verandering door te voeren.

Stel we zijn 10 jaar verder. Alle auto’s zijn elektrisch, autonoom, internet-verbonden en gedeeld. Laten we een ritje vanuit onze klantbeleving beschrijven. Je vraagt naar de auto via een ‘app’. Daar heb je een maandelijks opzegbaar abonnement (‘recht op aanroep’) en vraagt een rit aan. Daarbij verstrek je het aantal kilometers, tijdstip/ mobiliteitsdruk (aantal voertuigen op de weg), wel/ niet delen van het voertuig en selecteert aanvullende diensten. (denk aan wel/ geen boodschappen in het voertuig, koffie/ thee etc.) Na de aanvraag volgt een advies en een prijsopgaaf. De auto arriveert (er zitten nog 2 andere ‘klanten’ in) en vervolgt zijn route. Aangekomen op de eindbestemming voldoet een druk op de knop.

De keten van de toekomst

Achter deze ‘mobiliteitsbeleving’ gaat een aantal rollen schuil:

  1. De fabrikant ontwerpt, ontwikkelt en ontzorgt de mobiliteit met een degelijk product,
  2. De dienstverlener biedt een businessmodel, een abonnement met recht op vervoer op maat, op vervoer op ieder gewenst tijdstip, inclusief aanvullende diensten. De administratie, betaling en verrekening wordt allemaal in dezelfde app afgehandeld,
  3. De dataleverancier levert data over vertrek, duur, route, prijsstelling en samenstelling,
  4. De zekerheidsleverancier verzekert voertuig, dienst en data tegen financiële risico’s,
  5. De investeerder investeert in wagenpark (ontwikkeling, fabricage, beheer en onderhoud).

In het geschetste businessmodel kunnen rollen gecombineerd worden door één of meerdere partijen. Ten opzichte van de huidige werkelijkheid ontbreken diverse schakels; retail, onderhoud, import en distributie. Eigendom, gebruik en risico zijn ontkoppeld en in andere delen van de keten geparkeerd. Kortom de hele markt is veranderd naar een totaal ander businessmodel. Daardoor komen diverse nieuwe partijen in een kansrijke positie.

De veranderingen

  • Techbedrijven; begrijpen hoe je de aandacht van de klant vasthoudt en daarmee kennis van de klant vergaart over waar zijn behoeftes liggen. Snappen hoe je een toegangspoort aanstuurt om regie te nemen in een waardeketen;
  • Automotive-incumbents; grote fabrikanten die en masse overschakelen naar Electrische Voertuigen (EVs) en over ruime middelen beschikken. Weten wat massaproductie is en hebben kapitaal en kennis van bouw en distributie. Tesla is meest een pionier met een volledig geïntegreerd model waarin fysieke producten en data langs dezelfde lijnen in de waardeketen passeren;
  • Leasemaatschappijen; hebben kennis van de klantrelatie en bezitten veel data over het voertuig (rond onderhoud, beheer en prijsstelling e.d., minder over toepassing en gedrag in voertuigen);
  • Ride-haling bedrijven; Uber, Lyft, DiDi en Grab (en hun tech-deelnemingen zoals Waymo, Otto) hebben veel kennis en veel data over gedrag en gebruik in mobiliteit en inmiddels ook over betalingsgedrag;
  • Verzekeraars; hebben enorm veel kapitaal ter beschikking en kunnen zowel financiering/ investering als risicoafdekking op zich nemen. Ze hebben vanuit de schademarkt veel affiniteit met mobiliteit en een directe klantrelatie;
  • Beleggers/ investeerders; hebben vanuit hun kernactiviteit toegang tot kapitaal dat moet renderen (herbeleggen premies, assetmanagement, pensioenuitvoerders, etc.)

Wat ga jij doen?

Retail automotive, onderhoudsformules en universele bedrijven blazen mogelijk snel hun laatste adem uit. Beeldbepalende spelers zullen direct de eindgebruiker opzoeken. Bovendien wordt onderhoud aan EV’s minder complex en zeer zeker minder intensief. De marges op dergelijke diensten verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Feit is dat de incumbent spelers in automotive goed voorgesorteerd zijn. Ze moeten nu wel versneld inzetten op een nieuw business- en verdienmodel. Leasemaatschappijen hebben de verbinding met de klant, maar ontberen diepe gebruikersdata vanuit het voertuig. Mogelijk vervullen zij straks een rol aan de achterkant van het businessmodel. De slag die geleverd gaat worden over deze kernbehoefte van de mens zal gaan tussen de grote bedrijven die hun model weten aan te passen. Voor autobouwers is de vraag of zij op tijd begrijpen dat techniek hen nog geen tech-bedrijf maakt.

Welke aanpassing heeft jouw organisatie nodig? Hoe ga jij bijdragen aan het bestaansrecht van morgen en hoe kunnen we je daarbij helpen?

Neem gerust contact op of lees onze andere prikkelende artikelen